Cost of Delay en Lean Prioritisation

Vandaag las ik twee interessante artikelen. Eentje ging over de Cost of Delay. Cost of Delay is belangrijk om te bepalen aan welk product het development team als eerst gaat werken. Hoeveel geld loop je mis door het het ontwikkelen van het product uit te stellen? Als je het product eerder hebt, kan je er ook langer geld mee verdienen. Zie het als een de aanschaf van een goed koffiezetapparaat. Je weet dat je het apparaat ooit gaat kopen. Dan kan je het maar beter direct kopen, zodat je er langer plezier van hebt. Hier is de link

Het tweede interessante artikel gaat ook over prioriteren/prioriseren prioriteiten stellen. Er zijn heel veel technieken voor. Van Hippo (Highest Paid Person’s Opinion) tot het Kano Model of een money game. Wat ik eigenlijk het belangrijkst vind, is de waarde van een product afzetten tegen de complexiteit/effort. Je krijgt dan vier kwadranten.

  • Hoge waarde/kleine effort had je gister al moeten bouwen. Aan de slag dus!
  • Hoge waarde/grote effort. Als je besluit ze te gaan doen, probeer deze dan in kleine stukken te hakken waardoor je zo snel mogelijk waarde kan toevoegen.
  • Lage waarde/kleine effort features kunnen nuttig zijn om opdringerige stakeholders tevreden te stellen of omdat developers het leuk vinden om eraan te werken.
  • Lage waarde/grote effort kan je meteen doorstrepen.

Dan is natuurlijk de volgende vraag: hoe bepaal je de waarde van een feature/product? In het algemeen kijk ik naar de revenue potential, de toename van efficiency, de schaalbaarheid en naar de eerder genoemde Cost of Delay. Maar er zijn nog meer factoren. Draagt het bij aan de brand awareness? Helpt het bij het acquireren van nieuwe klanten of het behouden van bestaande?
Meer erover lezen? Hier is de link